2015. feb 28.

Tönkölyzsemle

írta: Rajkai Ági
Tönkölyzsemle

Finomat kevés hozzávalókból egyszerűen és péksüteményekhez képest gyorsan

Tavaly nyáron az egyik bevásárlóközpontban újonnan nyitott meg egy drogéria és aki ott vásárolt valamit, az megpörgethetett egy szerencsekereket. Voltak kisebb nagyobb nyeremények, de én mi mást választhattam volna mint egy szakácskönyvet. Ugyan gondoltam, hogy talán nem is lesz hasznomra, de hát azért egy szakácskönyv az szakácskönyv. :) Szerintem nagyon is jól tettem, hogy ezt választottam, hiszen ebben a könyvben találtam rá erre az isteni finom tönkölyzsemle receptre.

tonkolyzsemle.JPG

Összetevők (kb. 10 db, ha 90 grammos zsemléket készítesz):

170 g fehér tönkölyliszt

280 g búzaliszt (BL-55)

35 g friss élesztő

250 ml langyos víz

50 g vaj / margarin

1 evőkanál méz

1 teáskanál só

magkeverék

Keverjük össze a kétféle lisztet egy tálban. Formázzunk mélyedést a közepébe, morzsoljuk bele az élesztőt, majd keverjük el 100 ml langyos vízzel. Keverjünk hozzá egy kis lisztet a tál széléről, és szobahőmérsékleten 15 percig hagyjuk lefedve kelni. Ezt követően a maradék vizet, vajat, mézet és a sót is keverjük hozzá. Botmixer dagasztólapátja segítségével keverjük össze, mindaddig, amíg össze nem áll egy szép bucivá és az oldala nem tapad már az edényhez. A kész tésztát 40 percig lefedve kelni hagyjuk. Akkor kelt meg jól, ha a tésztánk a 40 perc elteltével kétszeresére nőtt. Ezután rakjuk a tésztánkat egy lisztezett munkalapra és a kezünkkel még egyszer dagasszuk át. Először is a kész tésztánkat szedjük szét adagokra. Én általában olyan 90 grammos adagokra szoktam porciózni (ez egy kicsivel kisebb méretű lesz, mint a bolti vizes zsemle). Ezután jön a zsemle formázás. Higgyétek el nem is olyan bonyolult mint gondolnátok, csak a titkos technikájára kell rájönni. :) Nagyon fontos, hogy ne legyen lisztezett a felület ahol formázunk. A tenyeremmel kicsit rányomom a tésztát a munkalapra és szinte egy helyben körbe-körbe guritgatom. Fokozatosan engedek a nyomásból és a hüvelykujjammal néha rásegítek a formázásra. A sütőt melegítsük elő 190°C-ra. A kész zsemlék tetejét mártsuk bele hideg vízbe és utána meg a magkeverékbe, így szépen rá tud tapadni a magkeverék a kis bucik tetejére. A zsemléket egy sütőpapírral bélelt tepsire rakjuk és hagyjuk még 10 percig kelni. Ezután mehet is be az előmelegített sütőbe, és körülbelül 35 perc alatt aranybarnára sütjük őket.

 

Szólj hozzá

péksütemény